Monday, August 8, 2011

Soalan Epik : DSLR mana aku nak beli?

 

IMG_0977

Salah satu persoalan yang menggangu gugat seorang bakal pemilik DSLR baharu. Meh sini aku terangkan.

1- Kenali bajet anda.

Kalau bajet anda tiada limit, aku rekemen ko ambik Hassleblad ke, Leica ke. tapi kalau bajet ciput nak kamera grand, tak boleh jugak sebab bajet.kamera low entry pun boleh beb, ambek gambar power.

2-Nikon? Sony?, Canon? ????

Semua DSLR sama fungsinya, kenali asas fotografi digital dan kuasai kamera bukannya brand !

aik, dua jer? (sukati aku lah nak letak 2 ke 3 ke.sebab blog aku..hahahaha)

secara amnya korang kena tahu berapa bajet nak beli, sebab tanpa bajet anda tak boleh beli kamera. fungsi DSLR sekarang makin canggih dan makin maju, cuma ada perbezaan antara entry level dan professional level. Yang penting, kuasai asas fotografi barulah boleh ambik gambar yang cantik molek

renung-renung selamat membeli.

 

Rudy Iskandar | Principal Photographer | AKUreka

3 comments:

SEN said...

anda juga boleh meminta rudy iskandar membelikan anda kemere..tp anda harus menjadi hamba tebus beliau dalam tempoh masa tertentu mengikut harga kemere..

Ezvina said...

eh..mcm marah je, ni mesti dah bosan memjawap soalan cepu emas ni kan.

Rudy Iskandar said...

Sen, hamba abdi.wahahaha

Ivynana, marah takdelah, soalan biasa ni..hehehe